přednáška

ukázka, demonstrace

Aktuální plány MŠMT v oblasti vzdělávací politiky

Konference Počítač ve škole 2024 bude zahájena online vstupem pana náměstka Jiřího Nantla. Krátce budou představeny aktuální plány MŠMT pro rok 2024 v oblasti vzdělávací politiky, které se týkají např. změn v oblasti systému podpory vedení škol. Pozornost bude věnována i velké revizi Rámcových vzdělávacích programů a dalším tématům.

(Prezentuje Mgr. Jiří Nantl, LL.M., náměstek člena vlády, MŠMT)

Prevence digitální propasti – Národní plán obnovy 2024 a souvislosti s revizemi RVP

V roce 2024 pokračuje na školách proces digitalizace prostřednictvím Národního plánu obnovy – komponenty 3.1. Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace, a to pouze v rámci účelu prevence digitální propasti, která bude vložena do souvislostí s revizemi RVP a inovacemi ve vzdělávání v kontextu digitalizace. V současné moderní digitální době žáci mnohem více využívají vlastní mobilní digitální zařízení pro své vzdělávací potřeby nejen v domácí přípravě, distanční výuce, ale také v běžné výuce.

Data o středním školství v Kraji Vysočina

Pro efektivní řízení školství je nezbytné pracovat s analytickými údaji. Ta se často sbírají z jednotlivých škol a školských zařízení a je pak na odpovědnosti aktérů ve vzdělávání, jak se získanými údaji naloží. V rámci prezentace budou představeny zveřejněné datasety o středních školách v Kraji Vysočina a příklady, jak se s nimi pracovalo.

(Prezentuje RNDr. Jan Břížďala, člen Rady Kraje Vysočina pro oblast školství, mládeže a sportu, informatiky a komunikačních technologií)

Základy publicistiky: Točená reportáž

Přednáška Základy publicistiky - Točená reportáž se zaměřuje na základy tvorby točené reportáže v rámci publicistiky. Účastníci se seznámí s metodami natáčení, střihu a prezentace zpravodajských materiálů formou reportáže. Přednáška zdůrazňuje důležitost vyváženého přístupu, objektivity a estetických principů při vytváření této formy mediálního obsahu. Mimo jiné na přednášce zazní velice důležitá pomůcka při točení reportáží tak zvané "Bradáčovo číslo".

Základy publicistiky: Zpráva

Přednáška Základy publicisitiky - Zpráva se zaměřuje na základy publicistiky s důrazem na tvorbu zpráv. Probírá strukturu, styl a techniky psaní zpráv včetně faktografické přesnosti a objektivity. Poskytuje účastníkům vhled do procesu tvorby a prezentace informací veřejnosti. V přednášce zazní pojmy jako obracená pyramida, rozdíl mezi zprávou a repotáží a další publicisitické základy.

Odkouzlení psaného textu: umělá inteligence mění náš vztah k hlavnímu indikátoru vzdělanosti

Žijeme v civilizaci psaného slova. Dovednost vyjadřovat se písemně patří po tisíce let k nejdůležitějším důkazům kvalifikace a inteligence. Písemné práce a testy jsou pevnou součástí všech vzdělávacích systémů. Nyní však přišla technologie, která dokáže mnoho – a brzy pravděpodobně všechny – kategorie textů vytvářet namísto člověka buď na srovnatelné úrovni, anebo často i lépe. V nadcházejících letech tak zažijeme největší proměnu duševní práce od samotného vynálezu písma. Zní to tak nadneseně, že je naprosto přirozené odmítnout takové sdělení, zavřít před ním oči. Tím ho však nezrušíme.

DIGIakce, DIGIkoalice a další partnerství s NPI ČR pro firmy a školy v digitálním vzdělávání

Při přednášce školám představí NPI ČR výzvu DIGIakce, při které si škola může s partnery a odborníky z praxe realizovat vlastní akci sdílení, exkurze či workshopu v digitálním vzdělávání. Také vás seznámíme s aktuálními aktivitami DIGIkoalice. společné platformy MŠMT, NPI ČR a organizací, které sdílejí své aktivity na poli digitálního vzdělávání pro děti i dospělé, nejen pro školy. O finanční podporu pro Vaši DIGIakci si můžete říci kdykoliv během konference na stánku NPI ČR.

Python a pixelart (nejen) pro dívky aneb s imagiCharm motivujeme k rozvoji informatického myšlení

Seznámíte se s pomůckou imagiCharm, díky které můžete programovat atraktivní přívěsek animacemi s pixelartem. Tato učební pomůcka vyvinutá švédským startupem nabízí ucelenou metodiku výuky programování v PYTHON. V rámci přednášky se seznámíte s variantami výuky PYTHON ve školách a posdílíme zkušenosti z našich škol. Pomůcka je zařazena do půjčovny pomůcek Elixíru do škol, na přednášce budete seznámeni také s aktuální spoluprací Elixíru do škol a Jednotou školských informatiků při realizaci aktivit DIGIcenter a buněk informatikáři informatikářům.

Nastartujte svou školu v digitálním vzdělávání s lektory a konzultanty NPI ČR aneb 600 dní na Vaší cestě k digitální škole

Na konci roku 2025 (cca za 600 dní) skončí podpora ČR v oblasti digitálního vzdělávání z Národního plánu obnovy. NPI ČR Vám nabízí ve všech 14 krajích týmy lektorů, konzultantů, metodiků a aktivních učitelů, kteří Vás provázejí webináři, konzultacemi a strategickým plánováním rozvoje školy. Co můžete stihnout ještě v těch 600 dnech? 

1. Vyzkoušet nějaké nové postupy a technologie při kurzech NPI ČR, pozvat si lektory do sboroven.

2. Zorientovat se v trendech IT a získat nadhled nad novými metodami a postupy.

Aplikace informatiky ve fyzice nebo naopak?

V příspěvku bych ráda ukázala, jak jsem spojila výuku fyziky a informatiky s badatelským přístupem. Ve výuce jsme využívali programování v prostředí Scratch, senzory, Google aplikace, aplikace v mobilu nebo iPadu. Vše bude doplněno o ukázky prací žáků, náměty pro společnou výuku obou předmětů společně, náměty pro projektové dny a náměty, jak propojit více předmětů formou konkrétních ukázek.