Multimédia ve škole

Kreativní práce s fotografií jako atraktivní způsob rozvoje osobnosti žáků s využitím moderní technologií

Život v moderní společnosti je úzce spojen s (digitální) fotografií. Provází nás, spolu s (digitálním) videem, jako způsob záznamu našich vzpomínek, ale také jako významný výrazový prostředek na sociálních sítích i v on-line médiích. A protože téměř každé dítě má již relativně od útlého věku telefon nebo tablet, nepochybně je fotografie tématem, které je vhodné obsáhnout ve školní výuce. Obvykle se této role na školách zhostí učitelé informatiky, kteří mají k digitálních technologiím většinou o něco blíže než jejich umělecky založení kolegové.

Jak vzniká filmová loutka? (vede Cyril Podolský)

Workshop je postaven na maximálně 10-ti pracovních skupinách až po 4 lidech (celkem tedy max. 40 účastníků), kteří se zúčastnili předchozí přednášky o animaci. Každá skupinka vyrobí vlastní neprofesionální, ale funkční filmovou loutku. Účastníci se dozvědí, jak se vyrábí profesionální filmová animační loutka (od nápadu, přes výtvarný návrh až k samotné realizaci). Zjistí, kde lze postup výroby zjednodušit tak, aby výroba loutky byla realizovatelná v neprofesionálních podmínkách a prostředí a přitom byla technicky způsobilá k filmové animaci.

Jak se dělá animovaný loutkový film? (prezentuje Cyril Podolský)

Účastníci se seznámí s technologií tvorby animovaného loutkového filmu od A do Z. Teoreticky si projdou všechny fáze výroby od psaného textu (povídka, námět, scénář), přes výtvarnou přípravu, dílenskou výrobu filmových loutek a rekvizit, animaci atd. až po finální audiovizuální dílo (film, seriál, spot...). S přesahem multimediálním, virtuálním i ostatními doprovodnými jevy a aktivitami (merchandising, propagace...). Přednáška dále obsahuje fotografické ukázky výroby animovaných loutkových filmů, audiovizuální ukázky i fyzické ukázky filmových loutek a rekvizit.

Multimédia v hudebním vzdělávání s využitím školního interaktivního displeje MultiBoard® 75” All-in-One

Zajímalo by Vás jak efektivně integrovat multimédia do hodin hudební výchovy? Na tomto workshopu si představíme, jak vypadá (a především prakticky funguje) moderní interaktivní učebna pro výuku hudební výchovy vybavená multidotykovým interaktivním displejem typu All-in-One a dalšími hudebními periferiemi (externí zvuková karta, bezdrátový mikrofon, reproduktory, klaviatura). Možnosti využití těchto multimédií si budete moci prakticky vyzkoušet na ukázkách výukových programů vhodných pro výuku na ZŠ, SŠ a ZUŠ.

Individualizujeme výuku. Interaktivní dotykový panel v rukou učitele – tablety v rukou žáků.

Jedna dotyková obrazovka dokáže nahradit interaktivní tabuli, projektor i počítač. Na workshopu se zaměříme na individuální práci žáků využívajících tablet jako nenahraditelnou výukovou pomůcku. Tato aktivita je základem při naplňování šablony s názvem “Využití ICT ve vzdělávání”. Představíme si výukové nástroje dotykové panelu, a to bez připojeného počítače. S tablety v ruce si vyzkoušíte, jak lze žáky vtáhnout do výuky a zároveň individualizovat tempo jejich práce. Ukážeme si činnosti jako posílání otázek, testů, doplňování cvičení, aktivizující hotové aktivity apod.

Realita není plochá, aneb jak zapojit VR a AR do výuky (Workshop povede Mgr. Jiří Jeništa)

Není žádný důvod zůstávat při výuce u standardní 2D projekce. Technologie 3D, VR (virtuální realita), AR (augmentovaná neboli rozšířená realita)  zobrazení již nemusí být doménou nejbohatších světových firem. Virtuální a rozšířená realita umožňuje, aby se žáci s daným tématem více sblížili a lépe pochopili věci, které jsou hůře představitelné.

Animace ve výuce

Prakticky zaměřený workshop věnující se animacím ve výuce na tabletech (Používáme iPad) s využitím aplikace iStopMotion. Na workshopu popíšeme výhody a nevýhody animačních programů. Zaměříme se na praktická cvičení a vše si ukážeme názorně. Základy jsme získali v Aero škole a již 6 let rozvíjíme získané zkušenosti. Účastnici si sami vytvoří krátké animační video za pomoci různých, i netradičních, materiálů. Při zpracování námětu mohou využít účastníci svoji fantazii nebo postupovat podle konkrétního zadání. Řekneme si něco k postprodukci na MacBooku.

Procvičování s Umíme to

Procvičování je klíčová součást procesu učení. Jak ale procvičovat učivo tak, aby se jej žáci skutečně zapamatovali? A jak nám při tom mohou pomoci počítače a tablety?

Vyvíjíme systémy Umíme to (www.umimeto.org) na procvičování různých předmětů (český jazyk, matematika, angličtina, němčina, programování, fakta). 
Systémy nabízí rozsáhlou databázi příkladů a cvičení. Pro jednotlivé předměty vyvíjíme vždy cvičení “na míru” konkrétnímu učivu.

Tvoříme animovaný film na tabletu a mobilním telefonu

Scénář, příprava techniky, práce s aplikací typu stop-motion a spousta nápadů jak to vše realizovat v normální vyučovací hodině. Vyzkoušíme si vytvoření jednoduchého filmu s titulky a akční scénou. Na workshop si ukážeme pomůcky, které používáme ve škole a můžou Vás inspirovat ke zřízení podobného studia u Vás ve škole. Chybět nebudou ukázky reálných projektů žáků z naší školy. A jak to celé zapadá do konceptu rozvoje digitální gramotnosti? No uvidíte sami. Nebudou chybět ani nápady na konkrétní projekty pro jakýkoliv předmět ve škole.

Tvořím výukové filmy

Výukové videa se hodí snad do všech hodin a učiteli se vždy nepodaří najít to pravé. Není vůbec složité takové vlastní video vytvořit. Chce to jen nápad, iPad a pár aplikací.

Propojením různých aplikaci si sami žáci mohou vytvořit řadu výukových videí. Práce je bude velmi bavit a přinese jim hlubší porozumění tématiky. V hlavní roli představíme aplikace Green Screen, Chatter Pix, iMovie, StopMotion a další. Aplikace jsou velmi intuitivní, práce s nimi není složitá a zvládnou ji i žáci na 1.stupni ZŠ.